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Cornelia Klauß, DOK Leipzig, catalogue text, 2014:

The Japanese have a special relationship with mountains, and not just since the cheesy film adaptation of “Heidi”. The snow-covered Fujisan (the correct name of Fujiyama) is probably the most popular picture postcard. Katsushika Hokusai’s coloured woodcuts are a masterful visualisation of their respect for the natural powers. Hardly surprising: two thirds of the archipelago are mountains and situated on the fault line between two tectonic plates. This fragile underground, which regularly triggers earthquakes and devastating tsunamis, has shaped the lives of its inhabitants. But they have also learned to live with it. Installation artist and filmmaker Nina Wiesnagrotzki’s film “Sansui, Landscape” is a kind of visual examination exploring the history of the Japanese mentality. She moves in ever widening circles of thinking which incorporate the image arsenal of popular cinema, comics and legends. Ever since the Fukushima disaster we know that Godzilla as the embodiment of a nightmare is no exaggeration.

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Nicolas Rossi, Filmische Initiative Leipzig, 2014 (german):

DOK LEIPZIG: “SANSUI, LANDSCHAFT” VON NINA WIESNAGROTZKI UND
“JEDES BILD IST EIN LEERES BILD” VON CHRISTOPH FAULHABER

Dass Absolventen von Kunsthochschulen inzwischen wie selbstverständlich Beiträge für Dokumentarfilmfestivals bereitstellen, darf als eine befreiende Tatsache und zeitgenössische Entwicklung betrachtet werden. Und es war gleich zwei mal die Hamburger Kunsthochschule HFBK, die ihre herausragende Ausbildungsleistung präsentierte. Beide filmische Arbeiten, eigentlich sehr unterschiedliche, wussten das Publikum zu begeistern.

Zunächst das sensibel beschrittene Werk der jungen Installationskünstlerin Nina Wiesnagrotzki, die ihre japanisch-deutsche Biografie mit der Beziehung von Japanern zu Bergen kontrastiert. Die Off-Stimme steuert sie selbst bei. Die bayerische Nuancierung ihrer Aussprache ist es, die als textliche und ironisierende Rahmung des essayistischen Videos fungiert. Was den Film auszeichnet, ist eine sichtbar überlegte Struktur der Text- und Bildebene sowie die fragmenthafte Konstellation der thematischen Überlegung. Wie Nina Wiesnagrotzki, kommt auch Christoph Faulhaber aus der Bildenden Kunst. Er präsentiert mit seinem Film nichts anderes als sein eigenes Schaffen der letzten Jahre; und das in einer Art ineinander verflochtenem Videoessay, der Faulhaber zwar bloßstellt, dieser aber denkbar gut dabei weg kommt. Faulhabers Aktionen sind grenzwertig, wie sich aber beim anschießenden Interview herausstellt, sorgfältig geplant. Das subversive Moment vermag der ehemalige Student der HFBK zu personifizieren, auch wenn das mitunter Ausflüge in den Bereich der Kitschwelt mit sich bringt. Etwaige Verluste nimmt Faulhaber hin, denn das Scheitern ist kein Grund der Sache einen Abbruch einzugestehen. Meisterhaft gelingt Faulhaber die Einbindung von Videospielbildern in seine Handlung. Immer wieder vermischen sie sich mit Videoaufnahmen, stetig gibt es zeitliche Verschiebungen und mediale Überlagerungen, ohne aber dabei das Rezeptionserlebnis negativ zu beeinflussen. Virtuelle Bilder mit einzubeziehen war eine gewagte Entscheidung, die jedoch dem politischen Sachverhalt von Faulhabers Engagement in einer konstruktiven Art und Weise entspricht. Der Film ist nämlich auch deshalb so relevant, skizziert er doch ziemlich gnadenlos einen medial präsenten Künstler, der sich eine geltende Politik der Bilder selbst erschaffen möchte.

http://filmischeinitiative.de

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TAKE IN NATURE - International concepts of landscape in art (at We Gallery Shanghai, China)

press release:

18.07. - 03.09.2015
With works by Michael Bodenmann, Barbara Signer, Songxi 宋兮, Tu Lang 涂朗, Ester Vonplon, Nina Wiesnagrotzki, Wu Ding 吴鼎, Jiajia Zhang 张小佳
Curated by Antonie Angerer and Anna-Viktoria Eschbach
Landscape, as such, does not exist. It is made up and never neutral. The artistic representation of nature is closely linked with the social perception of the natural world. This is a two-way process: society draws its ideas about how to view and experience nature from the conventions of visual culture, while at the same time artists reflect and react to current societal attitudes to the environment. The contemporary understanding of landscape includes the sense of it as 'an ideological tool shaping the way in which we envision and construct the natural world.'
As a genre and topic, landscape looms large in the history of both Chinese and Western art. When it comes to China, landscape painting has been called "China's greatest contribution to the art of the world", and owes its special character to the Taoist tradition in Chinese culture. William Watson notes, that "It has been said that the role of landscape art in Chinese painting corresponds to that of the nude in the west, as a theme unvarying in itself, but made the vehicle of infinite nuances of vision and feeling".
Through the history the depiction of landscape, both in China and the west, it has become linked to aesthetic experience and a locus of anxiety and ethical debate. Art works in this matter do not merely portray, but also highlight current social or environmental issues and the complex relationship between humans and nature. Landscape art often emerges from, and contributes to, active involvements with “real landscape”. The notion of the “real” in the 21st century cannot ignore the reality of the growing big city as a cultural or virtual landscape that forms a background for everyday life. All these notions are used by the artists and reveal how we project our desires from and into landscapes.
The installations, photographs, videos, and sound installations of the exhibition TAKE IN NATURE compile the diverse ways in which contemporary artists use the motif of nature to examine, challenge, and re-define the concept of landscape not simply as an object to be seen, but as an instrument of cultural forces.
Accompanying the exhibition TAKE IN NATURE is a Chinese/English catalogue that will be published in July and made available through We Gallery

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